lördag 13 april 2013

Gör din egen "wobble"

Hej där!

Idag är det jag, Monica, som får sätta spotlight på precis vad jag vill =)

Har du sett såna där små wobblers man kan köpa i scrapbookingbutiker? Du vet de där små spiralerna man kan montera nåt på som sen gungar/wobblar när man puttar till dem.

Jag tänker visa hur lätt det är att göra dem själv. Det du behöver förutom vad du säkert har hemma är tunn ståltråd. Jag köpte min hos trädgårdsmästaren.

Det första du gör är själva spiralen. Vira tråden två varv kring en lite tjockare penna eller liknande och klipp av tråden. Jag använde en limpenna att vira kring.

Stansa eller klipp ut två cirklar i lite styvare papper, albumblad eller cardstock går fint. Cirklarna ska vara ca 2,5 cm i diameter.

Sätt fast spiralen på cirklarna genom att tejpa fast en bit av änden. Tejpa inte fast för stor del av tråden för då försvinner wobblingseffekten. Överflödigt tejp klipper du bort.

Nu är faktiskt din wobble klar: en spiral fastsatt mellan två kartongcirklar. Dax att greja till själva kortet och sen sätta fast ett motiv eller del av motiv på din wobble.

Så här blev mitt färdiga vårinspirerade kort. Jag har använt Fjäril (digistämpel) och Klockbakgrund.
En närbild på fjärilen. Här ser man bättre att den är monterad på wobblern.

Hoppas du blir lite nyfiken och vill testa!

Ha en härlig helg!
Monica =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.